Skip to main content

Początki Bentley Motors i narodziny Bentley Boys

W 1919 roku, na fali postępu technologicznego i własnych doświadczeń z okresu I wojny światowej, Walter Owen Bentley zakłada w Londynie firmę Bentley Motors. Jego celem było stworzenie samochodów łączących siłę, niezawodność i luksus, których rynek dotąd nie znał. Bentley szybko zyskuje renomę dzięki innowacyjnym rozwiązaniom, jak aluminiowe tłoki silników – pomysł, który narodził się podczas wojny i który znacząco wpłynął na wydajność i moc.

Pierwsza próba marki na międzynarodowej arenie wyścigowej ma miejsce w 1923 roku, gdy John Duff, kanadyjski przedsiębiorca i weteran wojenny, namawia Bentleya do wystawienia samochodu w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Duff, sam będąc pionierem i pierwszym z „Bentley Boys”, przedstawia firmie Bentley Motors wyjątkowe wyzwanie, które W.O. Bentley początkowo przyjmuje z rezerwą. Bentley 3 Litre, pilotowany przez Duffa i Clementa, mimo braku zwycięstwa, zyskuje uznanie za szybkość i wytrzymałość, kładąc fundament pod legendę marki.

W 1924 roku, Duff i Clement powracają do Le Mans, tym razem odnosząc pierwsze zwycięstwo dla Bentleya. Ten triumf nie tylko potwierdza wyższość konstrukcji Bentleya, ale również inicjuje legendę „Bentley Boys” – grupy entuzjastów i kierowców, których pasja do prędkości, ryzyka i wyścigów definiuje ducha marki.

John Duff / Źródło: Bentley Motors (bentleymotors.com)

Duff, który przekonał W.O. Bentleya o wartości wyścigów dla promocji marki, nie tylko wpisał się w historię jako jeden z założycieli „Bentley Boys”, ale także jako człowiek, który swoją determinacją i wizją przyczynił się do pierwszego wielkiego sukcesu Bentleya w wyścigach długodystansowych. Jego historie, w tym heroiczny wysiłek podczas pierwszego wyścigu w Le Mans, gdzie musiał pokonać pieszo kilka mil, aby zdobyć pomoc po uszkodzeniu samochodu, oraz rekordy prędkości ustanowione na torze Brooklands, świadczą o niezwykłej odwadze i zaciętości, które stały się znakiem rozpoznawczym „Bentley Boys”.

1927: Przełomowy wyścig i dramatyczne zwycięstwo

Czerwiec 1927 roku zapisze się złotymi literami w historii Bentleya, dzięki dramatycznemu zwycięstwu, które stało się kwintesencją ducha „Bentley Boys”. Wyścig na torze Le Mans rozpoczął się pechowo dla marki. Leslie Callingham, w swoim debiutanckim występie za kierownicą Bentleya 4 1/2 Litre, prowadził zdecydowanie, nim niefortunne spotkanie z samochodem Theophile Schneider, który po wypadku zablokował tor na zakręcie Maison Blanche, zakończyło się wypadkiem. Callingham, próbując uniknąć zderzenia, stracił kontrolę nad swoim Bentleyem, który wypadł do rowu przewracając się na bok.

Wszystkie nadzieje marki spoczywały na ramionach S.C.H. „Sammy’ego” Davisa, który, mimo uszkodzeń swojego samochodu, nie poddał się. Jego decyzja o powrocie do boksów, mimo widocznych uszkodzeń pojazdu, była początkiem niezwykłego zwrotu akcji. Praca zespołowa mechaników Bentleya, w tym niesamowite wysiłki Nobby’ego Clarke’a, pozwoliła na szybką naprawę pojazdu, co umożliwiło kontynuację wyścigu.

Dudley Benjafield, współpilot Davisa, mimo niechęci do nocnych wyścigów, zwłaszcza w uszkodzonym samochodzie z ograniczonym oświetleniem, wykazał się niezwykłą odwagą i determinacją. Ich wspólna walka z przeciwnościami, w połączeniu z techniczną wiedzą i umiejętnościami jazdy, umożliwiła stopniowe odrabianie strat do czołówki.

Dudley Benjafield / Źródło: Bentley Motors (bentleymotors.com)

Kiedy nad ranem Bentley Davisa i Benjafielda przejął prowadzenie, ich przewaga rosła z każdym okrążeniem. Po 24 godzinach heroicznej walki, przekraczają linię mety jako zwycięzcy, zdobywając nie tylko trofeum, ale również nieśmiertelną chwałę.

Celebracja tego sukcesu miała miejsce w londyńskim Savoy Hotel, gdzie jako hołd dla determinacji zespołu i inżynieryjnego geniuszu marki, uszkodzony samochód wyścigowy Bentley został wprowadzony do sali balowej. Ta niecodzienna część przyjęcia, z samochodem wyścigowym jako centrum uwagi wśród gości, podkreśliła wspólne poczucie dumy i osiągnięcia, łączące ekipę Bentleya.

Hotel Savoy / Źródło: Bentley Motors (bentleymotors.com)

Lata dominacji: niepokonany Bentley Speed Six

Koniec lat 20. XX wieku to okres, w którym Bentley nie miał sobie równych na torze Le Mans, a centralną postacią tych sukcesów był Woolf Barnato. Od 1925 roku właściciel Bentley Motors, Barnato nie tylko ratował firmę przed finansowym upadkiem, ale także na torze wyścigowym wykazywał się niezrównaną determinacją i umiejętnościami kierowcy. Jego przybycie zapoczątkowało nową erę dominacji Bentleya, zarówno na torze, jak i w zarządzaniu firmą.

W 1928 roku Barnato, za kierownicą Bentleya Speed Six, wraz z Bernardem Rubinem, odniósł swoje pierwsze zwycięstwo w Le Mans. Bentley Speed Six, dzięki swojej doskonałości konstrukcyjnej, nie miał konkurencji na torze, co pozwoliło Barnato i Rubinowi na pewne zwycięstwo.

W 1929 roku sukces został powtórzony w jeszcze bardziej spektakularnym stylu – Bentleye Speed Six zajęły cztery pierwsze miejsca w Le Mans. Ten historyczny wyczyn był nie tylko demonstracją dominacji Bentleya, ale także potwierdzeniem niezawodności i wytrzymałości ich samochodów. Tim Birkin, znany ze swojej odwagi i agresywnego stylu jazdy, był jednym z kierowców, którzy przyczynili się do tego sukcesu, podkreślając rewolucyjne podejście do wyścigów długodystansowych.

Tim Birkin / Źródło: Bentley Motors (bentleymotors.com)

Rok 1930 przyniósł kolejne zwycięstwo dla Bentleya, tym razem z Glenem Kidstonem u boku Barnato. Ich sukces nie był wyłącznie kwestią prędkości, ale wynikiem doskonałej pracy zespołowej, strategicznego planowania i niezawodności samochodu, nawet w najtrudniejszych warunkach wyścigu. To zwycięstwo nie tylko umocniło pozycję Bentleya w historii Le Mans, ale także zakończyło epokę dominacji marki w tym prestiżowym wyścigu.

Technologia i innowacje za sukcesami

Innowacje technologiczne i inżynierskie geniusze były kluczowymi elementami, które umożliwiły Bentleyowi dominację na torach wyścigowych w latach 20. i 30. W.O. Bentley, założyciel firmy, był pionierem w dziedzinie motoryzacji, dążącym do perfekcji w każdym aspekcie konstrukcji samochodów.

Jednym z kluczowych wynalazków, który znacząco wpłynął na sukcesy marki, był innowacyjny, aluminiowy tłok silnika, zaprojektowany jeszcze podczas I wojny światowej. Zastosowanie tego rozwiązania pozwoliło na znaczące zwiększenie mocy i wydajności silników Bentleya, co bezpośrednio przekładało się na ich osiągi na torze wyścigowym.

Wprowadzenie modelu Bentley 4½ Litre, a następnie jego usprawnionej wersji, znanej jako “Blower Bentley”, było odpowiedzią na rosnące wyzwania wyścigów długodystansowych i konkurencję. Chociaż „Blower” nigdy nie zdobył zwycięstwa w Le Mans, jego obecność i osiągi na torze były niezaprzeczalnym dowodem na inżynieryjną odwagę marki i gotowość do eksperymentowania z nowymi technologiami.

Blower Bentley / Źródło: Bentley Motors (bentleymotors.com)

Centralną postacią w historii sukcesów Bentleya był także Woolf Barnato, dziedzic fortuny diamentowej, który od 1925 roku był właścicielem i największym orędownikiem marki. Jego zaangażowanie w rozwój technologiczny i pasja do wyścigów były nieodzowne dla sukcesów Bentleya. To właśnie pod jego kierownictwem Bentley Speed Six stał się legendą toru Le Mans, a jego niezrównane osiągi, niezawodność i wytrzymałość były wynikiem ciągłych prac inżynierów nad ulepszaniem każdego aspektu pojazdu.

Koniec ery Bentley Boys i ich dziedzictwo

Koniec lat 30. oznaczał zmierzch złotej ery triumfów Bentleya w Le Mans i przygód Bentley Boys. Wielki Kryzys, który nawiedził świat po krachu giełdowym w 1929 roku, nie oszczędził także Bentley Motors. Finansowe trudności, z którymi firma borykała się przez lata, doprowadziły ostatecznie do przejęcia przez Rolls-Royce w 1931 roku, co zainicjowało nowy rozdział w historii marki, ale także oznaczało koniec pewnej niezależności i ducha przygody, który definiował Bentley Boys.

Przejęcie przez Rolls-Royce nie tylko zapewniło Bentleyowi stabilizację finansową i dostęp do nowych zasobów, ale także wpłynęło na zmianę kierunku, w którym marka miała podążać. Skupienie na luksusie i komforcie, choć przyniosło sukcesy w innych obszarach, dla wielu entuzjastów i członków oryginalnej grupy Bentley Boys stanowiło koniec pewnej epoki pełnej ryzyka, pasji do wyścigów i ducha rywalizacji.

Współcześni Bentley Boys

Początek XXI wieku przyniósł ze sobą odrodzenie Bentley Motors na międzynarodowej scenie wyścigowej, odświeżając ducha Bentley Boys i otwierając nowy rozdział w bogatej historii marki. Powrót Bentleya do wyścigu 24-godzinnego Le Mans w 2003 roku, po prawie siedemdziesięciu latach nieobecności, stanowił kamień milowy, który zrewitalizował jego wyścigowe ambicje i ponownie umieścił firmę na mapie światowego motorsportu.

Współczesni Bentley Boys, choć różnią się od swoich legendarnych poprzedników z lat 20. i 30. XX wieku, nadal dzielą z nimi tę samą pasję do motoryzacji, ducha rywalizacji i niezłomność w dążeniu do celu. Kierowcy tacy jak Guy Smith, Tom Kristensen i Rinaldo Capello, którzy poprowadzili Bentleya Speed 8 do zwycięstwa w Le Mans w 2003 roku, wykazali się tym samym poziomem determinacji i odwagi, co ich słynni poprzednicy.

To zwycięstwo nie tylko potwierdziło technologiczną doskonałość i wytrzymałość samochodów Bentleya, ale także odzwierciedlało trwałe dziedzictwo marki w wyścigach długodystansowych. Podkreśliło również, że chociaż świat się zmienił, duch Bentley Boys pozostał niezmienny – jako symbol odwagi, innowacji i nieustającej chęci zwycięstwa.